Home » Kennisplein » Complicaties

Complicaties

Redactie

Een essentieel stukje informatie dat u moet overwegen alvorens een herstel operatie in te gaan is de kans op complicaties. Dit maakt deel uit van het zogenaamde informed consent. Dat wil zeggen dat u zich realiseert dat er risico’s aan deze operaties zitten en dat u deze bewust neemt. Dat klinkt nogal zwaar. In de praktijk is dit gelukkig veel minder.

Elke operatie kent complicaties. Dat wil niet zeggen dat deze ook optreden. Gelukkig vergroot het zeer vaak uitvoeren van een bepaalde operatie de veiligheid en neemt daarmee de kans op het optreden van een complicatie sterk af.

Onze patiënten gaan bijna allemaal binnen 2 uur na de operatie weer naar huis. Dat zou zeer onplezierig zijn als we vaak complicaties hebben. Zeker omdat veel patiënten ver weg wonen. Bij het optreden van complicaties wordt altijd contact met ons gezocht en kijken wij hoe en of we het moeten oplossen.

Welke complicaties zijn mogelijk.  Na snijden in de huid treed altijd bloeding op. Deze wordt gecontroleerd met het dicht branden van de bloedvaatjes. Toch kan er wat nabloeden. Dit geeft in veel gevallen een behoorlijk blauw scrotum. Dit kan geen kwaad en beïnvloedt het effect van de operatie niet. Als het scrotum zo blauw en dik wordt dat het pijnlijk wordt vragen wij om contact met ons op te nemen. Het is zelden noodzakelijk om opnieuw naar de operatiekamer te gaan om een bloeding te stoppen.

Bij een gezwollen scrotum kan er na een paar dagen ook een wondinfect optreden. Er ontstaat toenemend pijn, zwelling, roodheid en zelfs soms koorts. Dit is altijd een reden om contact met ons op te nemen. We zien dit gelukkig slechts sporadisch gebeuren.

Als er een groot stuk zaadleider ontbreekt kan na de operatie de bal op een andere plaats liggen. Dit kan zelfs oncomfortabel zijn. Mocht u er vee last van houden dan kan na het krijgen van kinderen deze aansluiting weer los gemaakt worden zodat de bal weer terugvalt in zijn natuurlijke positie. U bent dan wel weer gesteriliseerd (per kant) Ook dit treedt sporadisch op. Pijn na de operaties is zonder uitzondering tijdelijk en op te lossen met adequate pijnstilling.

Let na de operatie op de onderstaande verschijnselen. Deze kunnen wijzen op een complicatie.

Verschijnselen waarbij u kunt afwachten:
• Huidverkleuring;
• Hechtdraad steekt uit de wond;
• Er komt vocht uit de wond;
• De randen van de wond sluiten niet goed aan (wijken).

Houden deze verschijnselen dagen aan of maakt u zich zorgen, neem dan contact op met de Vasovaso-kliniek.

Verschijnselen waarbij u direct contact op moet nemen met de Vasovaso-kliniek:
• Nabloeding: het scrotum zet op en mogelijk komt er wat bloed uit de wond. Bij een ernstige nabloeding kan pijn optreden.
• Infectie: de wond zet op en wordt pijnlijk. De wondranden sluiten niet goed tegen elkaar aan en mogelijk ziet u enige vochtafscheiding. Er kan koorts optreden.
• Pijn: u heeft veel pijn terwijl u de maximale dosering paracetamol gebruikt.

Het vasovasokliniek team

Auteur